fbpx

Listujte si průvodcem



   
Jesenky
Jesenky
Jesenky
Jesenky
Jesenky
Jesenky
Jesenky
Jesenky
Jesenky
Jesenky
Jesenky
Jesenky
Jesenky
Jesenky
Jesenky
Jesenky

S Davidem Holubem o turistických známkách

Janovice u Rýmařova znají příznivci turistiky z celé České republiky. Vyrábějí se zde totiž dřevěné vypalované turistické známky, jejichž obliba stále roste. Davida Holuba, jednoho ze zakladatelů firmy, která vznikla před osmnácti lety, jsme se zeptali:

Jak to vlastně začalo?
Tradice dřevěných „salámků“ řezaných z větví sahá do časů První republiky.  Oblíbený malovaný suvenýr z trampských osad či skautských táborů byl naší prvotní inspirací. Když jsme v devadesátých letech s mým společníkem Láďou Šínem vedli v Rýmařově a v Malé Morávce skauty, šokovalo nás, že mnoho z nich vůbec nebylo na Pradědu. Tak vznikly turistické známky – jako motivační hra, která sběratele provede po jesenické hřebenovce.

Známka s Pradědem se zřejmě pohybuje na předních příčkách prodejnosti.
Ano, Praděd vede, alespoň pokud jde o Jeseníky. Má číslo jedna a chcete-li ji získat, musíte samozřejmě až nahoru na vysílač. Na tom se od počátku nic nezměnilo – na rozdíl od jiných suvenýrů nekoupíte turistickou známku Praděda ani na Ovčárně, ani v Karlově Studánce. Díky takovýmto hojně vyhledávaným místům, jako je Praděd, můžeme pak vyrábět i ty méně navštěvované cíle. Mnoho z nich je skvělých, ale kdybychom řešili návratnost investice do kovové vypalovací matrice, tak bychom se jí nemuseli dočkat. V součtu ale celý systém funguje a uživí třicet lidí, které dnes v Janovicích zaměstnáváme. Pokud jde o Praděd – je to naše srdeční záležitost. Na vyhlídkovém ochozu vysílače máme stálou výstavu. Je to nejvyšší bod, do jakého se můžete v České republice dostat. Ještě o kus výš než Sněžka.

Jak vznikají nové známky?
Pokud někdo otevře nový turistický cíl, například rozhlednu či naučnou stezku, požádá nás o vytvoření nové turistické známky. Tyto žádosti v prvním kole posoudíme sami a pak je pověsíme na patnáctidenní hlasování na náš web. Sami sběratelé rozpoutají diskuzi, napíšou vlastní zkušenosti a buď novou turistickou známku odhlasují nebo ne. Díky tomuto mechanismu celý systém drží svou kvalitu – meziročně vzniká v České republice jen kolem padesáti nových turistických známkových míst. Takže žádná devalvace.

Říkáte v České republice. Jak je na tom zahraničí?
Skvěle se daří na Slovensku, konečně se rozhýbalo i Rakousko. A také Poláci jsou velice nadšení sběratelé, spousta z nich se s našimi dřevěnými kolečky poprvé setkala právě v Jeseníkách, Beskydech či Tatrách. Turistické známky se rozbíhají různým tempem zhruba v patnácti dalších zemích.

Máte přehled o sběratelích? Jací jsou to lidé?
Naprosto různorodí. Turistické známky sbírají lidé ze všech profesí, ti co jezdí po památkách vlakem i autem za milión.  Klíčové jsou rodiny s dětmi. Sami víme, že vytáhnout školáky od počítače nebo televize je čím dál těžší a jednou z těch „osvědčených pák“ jsou právě turistické známky. Sběratelská hra je velmi motivační. Za každých deset číslovaných známek získá sběratel jednu Prémiovou turistickou známku zdarma. V rámci sběratelského žebříčku pak vidí svou pozici mezi ostatními. Za 50 prémiovek obdrží titul Bronzový sběratel, za stovku je Stříbrný, za 150 Zlatý a ten, kdo jich má 200, je titulován jako Znalec České republiky.  Momentálně jich evidujeme kolem padesáti, ale když si uvědomíte, že museli navštívit přes dva tisíce turistických známkových míst, je to úctyhodný výkon!

V Janovicích jste vybudovali muzeum turistických známek a také infocentrum. Kde se nachází?
Přímo u westernového areálu, nemůžete zabloudit. Snažíme se razit název „Jižní brána Jeseníků“. Jde o tradiční východisko na Žďárský Potok, k rozhledně na Nové Vsi nebo dál na hřebeny. V přístřešcích u infocentra jsme vystavili přes pět tisíc známek, které jsme dosud vydali. Je zde také symbolické turistické známkové místo číslo 2000 – takzvaný Nultý rozcestník.
V infocentru je možné doplnit svou sbírku, použít toalety a třeba se i vysprchovat. V samostatném objektu je půjčovna sportovních potřeb, jízdních kol a elektrokol. Návštěvníkům poradíme, kde lze přenocovat a na jaká zajímavá místa se mohou vydat.
V areálu Camp Indiana se lze ubytovat, občerstvit a také se zúčastnit pravidelných kulturních akcí – koncertů a divadelních představení. V bývalém lomu, přímo pod skálou, máme přírodní amfiteátr La Skála pro 400 diváků. V létě se zde koná například Mistrovství Evropy ve westernových disciplínách ovládání lasa či honáckého biče. Přijeďte se podívat – program akcí visí na našem webu. Něco se u nás děje každý víkend! (še)

David Holub ve známkovém království. Foto: Archiv společnosti Turistické známky s.r.o.

David Holub ve známkovém království. Foto: Archiv společnosti Turistické známky s.r.o.

Jak se rodí turistické známky, o tom pojednává video.

CzechTourism