Masopust objektivem Dalibora Bednáře

Masopust objektivem Dalibora Bednáře

12.02.2018 | Aktuality
Muzeum v Bruntále zve ve čtvrtek 15. února 2018 v 17 hodin do malé výstavní síně na vernisáž výstavy fotografií Dalibora Bednáře Masopust. Úvodní slovo pronese Jindřich Štreit. Výstava potrvá do 8. dubna 2018 a je přístupná denně mimo pondělí od 9 do 16 hodin.
Masopust je

Muzeum v Bruntále zve ve čtvrtek 15. února 2018 v 17 hodin do malé výstavní síně na vernisáž výstavy fotografií Dalibora Bednáře Masopust. Úvodní slovo pronese Jindřich Štreit. Výstava potrvá do 8. dubna 2018 a je přístupná denně mimo pondělí od 9 do 16 hodin. Masopust je vždy velmi barvitým svátkem, obklopeným pestrými postavami – maškarami, přitahujícím společenství lidí celé vesnice a spojeným s mnoha událostmi, hodováním a také hojným popíjením. Snad i proto je tak přitažlivým námětem pro každého fotografa. Dalibor Bednář se ve svém fotografickém cyklu zaměřil na masopustní oslavy ve Starém Městě u Bruntálu a na Hrčavě, obci na rozhraní Čech (Slezska), Polska a Slovenska. Reje masek a nevázaného veselí na těchto místech fotografuje již bezmála sedm let. Nezapírá svůj dlouhodobý zájem o zpracovávané téma, jež teprve po čase přináší výsledky. Nabízí nám tak zajímavý časosběrný dokument, svědectví o tom, jak se tento svátek na různých místech vyvíjí a jakým způsobem jej pojímají nejen přímí organizátoři masopustních oslav, ale i jak se do nich zapojuje veřejnost a jaké události masopust provázejí. Autor výstavy, Dalibor Bednář (1960, Opava), fotografuje převážně černobíle, neustále „klasicky“ s použitím analogových manuálních zrcadlovek, své filmy sám vyvolává a následně ručně zpracovává v temné komoře. Odmítá šablonovitost a lpění na „výstavním“ formátu fotografií a rád experimentuje s malými kontaktními kopiemi i velkými zvětšeninami. Zásadně své snímky neořezává a využívá plného formátu, snímek tak musí vzniknout již v okamžiku stisknutí spouště. A musí mít duši. Na svém kontě má od roku 2001 řadu výstav v České republice i v zahraničí, neustále oscilujících mezi dokumentem, portrétem a krajinou. Mnohdy se rozdíly stírají a jednotlivé žánry prolínají. Nejinak je tomu u jeho nejnovějšího dokumentu Masopust.