Projděte si pětikilometrovou historii o průmyslu ve Vrbně
23.07.2024 | Ostatní
Zajímá vás, jaká řemesla a průmyslová výroba se od 19. století rozvíjela v nevelkém horském městě? Vydejte se na Průmyslovou stezku města Vrbna pod Pradědem. Naučná trasa vás seznámí s jeho vskutku nevšední průmyslovou historií až po současnost. Dozvíte se, kdo stál za jejím rozmachem a spoustu dalších zajímavostí.
Vrbno patřilo v 19. století mezi největší hospodářská centra v západním Slezsku. Nejvíce se o to zasloužili podnikatelé Grohmannové. V jejich továrnách se zpracovávaly nitě, kovy, dřevo i len. Městečko propojili silniční i železniční tratí a až do konce druhé světové války výrazně ovlivňovali dění ve městě a okolí. Po válce došlo k odsunu obyvatel německé národnosti a všechny továrny byly zestátněny.
Vrbno však i nadále patřilo k nejprůmyslovějším městům v tehdejším Československu a ve střední Evropě. Rozvíjel se tu především průmysl textilní, sklářský, dřevařský a plastikářský. Okruh Průmyslové stezky je dlouhý pět kilometrů a má dvanáct zastavení s osmi informačními tabulemi. Nová zastavení č. 9–11 se týkají architekta Josefa Hoffmana, který navrhoval stavby pro rodinu Grohmannových.
Vrbno patřilo v 19. století mezi největší hospodářská centra v západním Slezsku. Nejvíce se o to zasloužili podnikatelé Grohmannové. V jejich továrnách se zpracovávaly nitě, kovy, dřevo i len. Městečko propojili silniční i železniční tratí a až do konce druhé světové války výrazně ovlivňovali dění ve městě a okolí. Po válce došlo k odsunu obyvatel německé národnosti a všechny továrny byly zestátněny.
Vrbno však i nadále patřilo k nejprůmyslovějším městům v tehdejším Československu a ve střední Evropě. Rozvíjel se tu především průmysl textilní, sklářský, dřevařský a plastikářský. Okruh Průmyslové stezky je dlouhý pět kilometrů a má dvanáct zastavení s osmi informačními tabulemi. Nová zastavení č. 9–11 se týkají architekta Josefa Hoffmana, který navrhoval stavby pro rodinu Grohmannových.